ترانسمیتر سطح راداری

ترانسمیتر سطح راداری

ترانسمیتر راداری

ترانسمیتر راداری:ترانسمیترهای سطح راداری در حقیقت تجهیزاتی هستند که با ارسال امواج راداری فضای خالی بالای مخزن را اندازه گیری می کنند با کسر ارتفاع خالی مخزن  از مقدار ارتفاع واقعی آن به عنوان(مقدار اولیه) به حسگر داده شده است(ارتفاع مایع) محاسبه میشود در حقیقت امواج راداری از طریق آنتن منتشر وپس از برخورد با سطح سیال مجددا به سمت آنتن بازتاب می گردد با توجه به رابطه معکوس میان فرکانس و طول موج هر چه فرکانس امواج ارسالی از آنتن بالاتر باشد طول موج امواج کوتاه تر خواخد بود و موجب کاهش طول آنتن خواهد شد بنابراین استفاده از سطح سنجهایی که با فرکانس بالا کار می کنند به سبب کوتاه بودن طول آنتن نسبت به حسگرهای فرکانس پایین آسان خواهد بود

انواع مختلف ترانسمیتر سطح راداری

از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی بین مدل‌های مختلف لول ترانسمیتر راداری وجود ندارد. اما نحوه ارسال امواج و گرفتن بازتاب آنها در مدل های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در یک مدل از این دستگاهها که به عنوان دستگاه‌های Air Firing شناخته می شوند، از ارسال امواج به کمک یک فرستنده در هوای آزاد بهره برده می‌شود. در این دستگاه ها بدون اینکه نیازی به واسطه خاص وجود داشته باشد، امواج راداری به سمت سطح سیال فرستاده می شوند و بازگشت آنها توسط یک آنتون شیپوری گردآوری شده و نتایج آنها به عنوان سطح سیال منعکس می شود.

گروه دوم که تحت عنوان Guided Wave یا امواج راداری هدایت شده شناخته می شوند، امواج رادیویی را با استفاده از یک میله تو خالی یا راهنما ارسال می کنند و نتیجه را مجددا با استفاده از آن گردآوری می کنند. از آنجایی که این روش تاثیر محیطی روی امواج رادیویی را کم می‌کند، دقت بسیار بالایی دارد. البته طبیعی است که استفاده از آن هم دردسر بیشتری دارد. در هر صورت در هر دو دستگاه یک دریافت کننده مجهز به میکروپروسسور زمان استفاده شده است که زمان بین پالس های ارسال شده و پالس های دریافت شده را با هم مقایسه کرده و نتیجه را به عنوان سطح سیال در اختیار ما قرار می دهد.

از دیگر مواردی که به طور مستقیم روی عملکرد لول ترانسمیتر راداری تاثیر دارد، اختلالات احتمالی است که ممکن است به دلیل بازتاب متعدد از مخزن، یا تغییر سطح شدید سیار باشد که طبیعتاً سیگنال های راداری را ضعیف می کند و عملکرد دستگاه را پایین می آورد. بنابراین اگر یک مخزن احتمال بازتاب امواج را افزایش دهد یا تغییر سطح سیال یا جامد پودری زیاد باشند، ترانسمیترهای سطح راداری گزینه های خوبی نیستند.