ترمو متر الکل

ترمومتر الکلی

ترمومتر الکلی یا ترمومتر اسپریت جایگزینی برای ترمومتر جیوه ای در شیشه بوده و دارای عملکرد مشابهی می باشند. بر خلاف ترمومتر جیوه ای، محتویات ترمومتر الکلی کمتر سمی بوده و سریعا تبخیر می شود. نوع اتانول به دلیل کم هزینه بودن و نسبتا کم خطر بودن مایع در صورت شکستن به طور گسترده ای مورد استفاد قرار می گیرد. یک حباب شیشه ای حاوی یک مایع آلی به یک لوله مویین شیشه ای متصل می شود و انتهای آن با یک حباب انبساطی بسته می شود. فضای بالای مایع مخلوطی از نیتروژن و بخار مایع است. برای محدوده دمایی کاری ، سطح مقعر مایع در لوله مویین است. با افزایش دما ، حجم مایع افزایش می یابد و سطح مقعر به طرف بالای لوله مویین حرکت می کند. موقعیت سطح مقعر دما را در مقابل مقیاس ثبت شده نشان می دهد. با توجه به کارخانه تولید کننده و محدوده دمایی کاری ، مایع مورد استفاده می تواند اتانول خالص، تولوئن ، نفت سفید یا ایزوآمیل استات باشد. از آنجا که این مایعات شفاف هستند، با افزودن یک رنگ آبی یا قرمز، مایع قابل رویت می گردد.

حداکثر درجه در دماسنج الکلی نقطه ی جوش مایعی محسوب می شود که استفاده شده است . اگر  اتانول به کار گرفته شده باشد حداکثر دما 78 درجه ی سلسیوس و حداقل -117 درجه ی سلسیوس خواهد بود و مناسب برای اندازه گرفتن دمای بدن و هم چنین دمای روز و شب است . در دماسنج الکلی اتانول استفاده می شود ، به علت قیمت کم آن و در صورت شکستن خطر کمتری شکل می گیرد .

وقتی شما از یک ترمومتر مبتنی بر الکل استفاده می کنید به منظور خواندن دوباره دما نیاز نیست که به ترمومتر تلنگر بزنید.( بر خلاف ترمومتر جیوه ای که به منظور خواندن دقیق دما نیاز است که به ترمومتر ، تلنگر و تلنگر و تلنگر ….. بزنید ) و یکی از معایب ترمومتر الکلی این است که دقت آن کمی پایین است.بزرگ ترین مزیت الکل این است که به اندازه جیوه سمی نیست بنابراین اگر ترمومتر الکلی بشکند شما مسموم نخواهید شد.

جیوه دارای نقطه جوش بالایی است و می تواند دماهای بالا را اندازه بگیرد و الکل دارای نقطه انجماد پایینی است و می تواند دماهای بسیار پایین را اندازه بگیرد. بنابراین برای اندازه گیری دقیق دماهای بسیار بالا و بسیار پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

یک ترمومتر الکلی وقتی با یک ترمومتر جیوه ای مقایسه می شود ، مزایا و معایبی دارد. اول اینکه انواع زیادی از الکل ها وجود دارند که فرمول مولکولی متفاوتی دارند. متیل الکل یا متانول ساده ترین نوع الکل بوده که دارای تنها یک اتم کربن است. زمانی که اتم های کربن به زنجیره مولکولی اضافه می شود، نوع الکل تغییر می کند. اتانول یک الکل با دو اتم کربن می باشد. مهم است که بدانید در ترمومتر چه نوع الکلی وجود دارد چون خواص شیمیایی هر نوع متفاوت است. در اینجا مهم ترین خواص الکل، نقطه ذوب و جوش آن می باشد. نقاط ذوب و جوش اتانول به ترتیب حدود  ℃ 114- و  ℃78 است . برای مقایسه نقاط ذوب و جوش جیوه به ترتیب حدود  ℃ 39- و  ℃357 است. این بدان معنی است که جیوه زودتر از الکل منجمد می شود و الکل اتانول زودتر از جیوه به گاز تبدیل می شود