دی پی گیج

گیج اختلاف فشار یا فشار سنج تفاضلی (Differential Pressure Gauges)

ابزاری برای اندازه گیری این اختلاف فشار بین دو نقطه است. البته در اینجا منظور ما یک واکنش ساده و معمولی نیست و بیشتر از این دستگاهها برای پروژه‌های صنعتی بزرگ استفاده می‌شود. مثلاً فرض بگیرید که در یک سیستم پالایشگاهی، چندین مخزن به کمک لوله کشی به هم وصل هستند و باید اختلاف فشار مشخصی داشته باشند. گیج اختلاف فشار بین این دو سیستم قرار گرفته و اختلاف فشار بین آنها را گزارش می‌دهد. به طور کلی، فشارسنج تفاضلی یک دستگاه دارای دو ورودی است که به دو مخزن یا دو سیستم لوله کشی وصل می‌شود. این دو طرف دو فشار متفاوت به سیستم اندازه گیری فشار سنج وارد می‌کنند که دستگاه با ساز و کار خود تفاضل فشار بین آنها را گزارش می‌دهد. اگر اختلاف فشار بین دو نقطه صفر باشد و در واقع تعادلی باشند، عقربه به هیچ سمتی حرکت نمی‌کند.

کاربردهای گیج اختلاف فشار

گیج فشار یک دستگاه با دو ورودی است که تفاوت فشار در دو طرف این ورودی‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و نتیجه نهایی را در مقیاس فشار به ما گزارش می‌دهد. به طور کلی کاربردهای فشار سنج تفاضلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اندازه گیری اختلاف فشار برای سیالات گازی و مایع در مخزن یا سیستم لوله کشی
  • نظارت و کنترل عملکرد پمپ‌ها در سیستم‌های فشاری برای انتقال سیال
  • مانیتورینگ و نظارت بر فرایند فیلتراسیون در پالایشگاه‌ها و همچنین در تصفیه خانه‌ها
  • اندازه گیری سطح در مخازن بسته که امکان نظارت چشمی بر آنها وجود ندارد
  • استفاده غیر مستقیم از عدد تفاضل فشار برای به دست آوردن تفاوت سطح در مخازن دفن شده یا مخازن سربسته.

ویژگی های خاص

محدوده های اندازه گیری فشار تفاضلی از 0تا60 میلی بار

فشار کاری بالا (فشار استاتیکی) و ایمنی اضافه بار بالا تا 40، 100، 250 یا 400 بار

حفاظت انعطاف پذیری هیدرولیک در برابر تغییرات فشار سریع

سازگار با اتصالات سوئیچ و ترانسمیترها

برای سیستم‌هایی که واکنش‌های شیمیایی به صورت سربسته انجام می‌شود، کنترل فشار در دو طرف واکنش اهمیت ویژه‌ای دارد و لازم است که همیشه فشار در سمت واکنش دهنده‌ها بالاتر باشد. بنابراین گیج اختلاف فشار به ما کمک می‌کند که این اختلاف را حفظ کنیم و به انجام پذیری واکنش کمک کنیم.

فشار و خارج شدن آن از حالت استاندارد یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات در صنعت و در حوزه پالایشگاه است. این اختلاف فشارها می‌تواند منجر به انفجار در مخازن و ایجاد مشکلات بزرگی شود که اغلب با صدمات جانی و مالی عجیبی مواجه هستند. به همین دلیل از فشارسنج تفاضلی برای بررسی بخشهای مختلف سیستم لوله کشی استفاده می‌شود.

هم پمپ و هم فیلتر در اختلاف فشار نقش دارند و حتی نحوه صحیح اجرای عملکرد آنها به این اختلاف فشار وابسته است. باید بپذیریم که فیلتراسیون بدون تفاوت فشار یا پمپاژ بدون تفاوت فشارامکان‌پذیر نیست. به همین دلیل اینجاست که گیج اختلاف فشار خودنمایی می‌کند و به ما این فرصت را می‌دهد که وضعیت عملکرد پمپ‌ها و سیستم فیلتراسیون را کنترل کنیم.