فشارسنج لوله

گیج فشار یا فشارسنج دستگاهی است برای سنجش فشار که در بیشتر موارد از مکانیزم مکانیکی لوله بوردن، گاهی مکانیسم دیافراگی و در بعضی موارد از سیستم بیلوز المنت استفاده می‌نماید.
در تمامی این مکانیسم‌ها، گیج فشار یا فشارسنج با تغییر حالتی که المنت اندازه‌گیری کننده، در اثر تغییرات فشار پیدا می‌کند و انتقال این تغییر حالت به یک عقربه یا نشان‌گر که بر روی یک صفحه کالیبره شده که بر اساس تغییرات رنج فشار مندرج گردیده است می‌چرخد، به سادگی مقادیر فشار در محدوده وسیعی از خلاء تا ۱۰۰۰ بار را اندازه‌گیری می‌کند. گیج فشار یا فشارسنج عموماً فشار گاز یا مایع را که هر کدام نوعی سیال هستند اندازه می‌گیرد.
اندازه‌گیری فشار با گیج فشار بوردن تیوب یکی از متداول‌ترین اندازه‌گیری‌های فشار می‌باشد که از طریق اندازه‌گیری یک تغییر شکل مکانیکی، فشار را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال لوله بوردون C را که اغلب سطح مقطع بیضی شکل دارد در نظر بگیرید. یک انتهای لوله بسته است و انتهای دیگر آن به سیالی که قرار است فشارش اندازه‌گیری شود، مرتبط می‌شود. انتهای بسته از طریق تعدادی چرخ‌دنده، اهرم و اجزا میکرومکانیکی دیگر به یک عقربه مرتبط می‌باشد. وقتی فشار به لوله اعمال می‌شود.بخاطر اختلاف بین نیروی وارده به جداره داخلی و خارجی لوله، زاویه انحنای لوله فلزی تغییر می‌کند.
از آنجایی که انتهای باز لوله در یک نقطه ثابت شده است، تغییر در انحنای لوله به سر بسته آن منتقل شده و سبب چرخش عقربه می‌شود. خروجی لوله‌های بوردون علاوه بر نمایش مستقیم توسط عقربه‌ها، می‌توانند توسط ترانسدیوسر الکتریکی به سیگنال الکتریکی تبدیل شده و در سیستم کنترلی استفاده شوند.

ماده‌ای که لوله بوردن از آن ساخته می‌شود باید دارای خواص الاستیکی پایداری باشد و با سیالی که فشار آن اندازه‌گیری می‌شود، از لحاظ شیمیایی سازگار باشد. لازم به ذکر است، بوردون‌ها برای رنج نسبتاً خوبی از فشار سیالات، که معمولاً بین ۰٫۶ Psi در خلا تا ۲۰۰۰۰ Psi می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اغلب، فشارسنج‌های بوردونی در فشارهای بالا، رفتار غیرخطی از خود بروز می‌دهند و به همین دلیل کمتر در فشارهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطلق، گیج فشاری که فشارسنج بوردون اندازه‌گیری می‌کند را می‌توان با مشاهده صفحه دستگاه متوجه شد. به عبارت دیگر چنانچه روی صفحه دستگاه barA و barg و یا دلتا نوشته شده باشد، به ترتیب منظور فشار مطلق، فشار گیج و یا فشار دیفرانسیلی با واحد بار می‌باشد. در مواردی که روی دستگاه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص این سه نوع فشار قرار داده نشده، دستگاه برای اندازه‌گیری فشار گیج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گیج فشار لوله بوردن سه مدل معروف بوردن تیوب داریم:

  • گیج فشار لوله بوردن Cشکل
    گیج فشار بوردن تیوب C شکل که دارای دقت حدود ۱% می‌باشد.
  • گیج فشار لوله بوردن حلزونی
    گیج فشار بوردن تیوب حلزونی یا Spiral که دارای دقت حدود ۰,۵ % می‌باشد.
  • گیج فشار لوله بوردن مارپیچی
    گیج فشار بوردون تیوب مارپیچی یا Helical که دارای دقت حدود ۰,۵ % تا ۱% می‌باشد.