پرشر گیج

گیج فشار یک دستگاه صنعتی برای اندازه‌گیری فشار در یک مخزن، در یک سیستم لوله‌کشی، در محیط واکنش یا حتی در یک مخزن دفن شده در زمین یا در زیردریا است. این فشارسنج‌ها هم مانند عقربه‌های ساعت هستند و در حقیقت حرکت عقربه‌های آن‌ها با توجه به فشار اعمال‌شده روی آن‌ها صورت می‌گیرد.
فرض بگیرید که شما یک لوله پلاستیکی منعطف در دست دارید و با دمیدن در آن، لوله پلاستیکی حالت سفت و غیر منعطف به خود می‌گیرد. اگر فشار دمیدن خود را کم کنید، ابتدا کمی خمیده شده و درنهایت به‌طور کامل می‌خوابد.
این اصول اولیه حاکم بر طراحی پرشر گیج است که در ابتدا توسط شخصی به اسم بوردون طراحی شد. پرشر گیج ابزاری برای اندازه‌گیری فشار در یک سیستم و گزارش آن به‌صورت داده‌های آنالوگ یا دیجیتال است.
در این ابزارها یک قسمت حسگر و یک قسمت نشانگر به کار گرفته‌شده است که تغییرات هر کدام از آن‌ها در برابر فشار ما را به یک عدد می‌رساند که می‌توانیم آن را به‌عنوان تغییرات فشار گزارش کنیم.
گیج اختلاف فشار و گیج فشار عملکردی مشابه دارند، اما گیج اختلاف فشار اختلاف بین دو نقطه را نشان می‌دهد و از پرشر گیج برای اندازه‌گیری فشار یک نقطه نسبت به حالت استاندارد و مبنا استفاده می‌شود. این گیج از لحاظ کاربرد با گیج اختلاف فشار متفاوت است.
انواع گیج فشار
با توجه به سازوکار طراحی‌شده برای گیج‌های فشار، انواع مختلفی از آن‌ها در صنعت وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در حوزه خاص استفاده می‌شوند. البته سازوکار کلی و مبنای بستر ساده از این فشارسنج‌ها یک سیستم کلی است، اما در هر صورت از سیستم‌های متفاوتی برای نمایش فشار موجود در محیط استفاده می‌کنند. معروف‌ترین مدل‌های مربوط به این فشارسنج‌ها عبارت‌اند از:
· عقربه‌ای
· تست
· روغنی
· تفاضلی
· منفی
· خلاء
· دیافراگمی
· اکسیژن
· آب
· گاز
· استیل
· برنجی
انواع این گیج فشار را با مارکهای مختلف عبارتند از
گیج فشار ویکا / گیج فشار WIKA
گیج فشار ایندومارت / گیج فشار INDUMART
گیج فشار تی جی وان / گیج فشار TG1
گیج فشار دراک / گیج فشار DRUCK
گیج فشار پکنز / گیج فشار PAKKENS
گیج فشار پاورکنترل/گیج فشار POWERCONTROL
گیج فشار دلتاکنترل / گیج فشار DELTACONTROL
گیج فشار اشکرافت / گیج فشار ASHCROFT
گیج فشار روگر / گیج فشار RUGGER
گیج فشار وینترز / گیج فشار .WINTERS
گیج فشار فیما / گیج فشار FIMA
گیج فشار نوافیما / گیج فشار NUOVA FIMA