کنتور هوشمند

کنتور هوشمند یک دستگاه الکترونیکی است که مصرف انرژی الکتریکی را ثبت می کند و اطلاعات را برای نظارت و صدور صورت حساب به متصدی ملزومات الکتریسیته مخابره می کند . کنتورهای هوشمند معمولا انرژی را به صورت ساعتی ثبت می کنند و حداقل روزانه گزارش می کنند. کنتورهای هوشمند قادر به برقراری ارتباط دو طرفه بین کنتور و سیستم مرکزی هستند. این چنین سیستم اندازه گیری AMI که یک سیستمی یکپارچه ای از کنتورهای هوشمند ، شبکه های ارتباطی و سیستم های مدیریت داده است متفاوت از تکنولوژی AMR  بوده که به طور خودکار اطلاعات مصرف و وضعیت را از ابزارهای اندازه گیری انرژی جمع آوری و اطلاعات را برای صدور صورت حساب ، عیب یابی و آنالیز منتقل می کند و قادر به برقراری ارتباط دو طرفه بین کنتور و متصدی ملزومات است. مخابره اطلاعات از کنتور به شبکه ممکن است به صورت وایرلس یا از طریق اتصالات سیمی ثابت مانند PLC باشد. آپشن های ارتباط وایرلس در استفاده های متداول شامل ارتباطات سلولی (که می تواند گران باشد) ، وای فای (به راحتی در دسترس است) و … می باشد. اصطلاح کنتور هوشمند اغلب به یک کنتور الکتریکی اشاره دارد اما همچنین ممکن است به معنی دستگاه اندازه گیری مصرف گاز طبیعی یا آب باشد. در واقع کنتور هوشمند نوع جدیدی از کنتور گاز و برق است که می تواند قرائت های کنتور را به منظور صدور صورت حساب دقیق تر انرژی به صورت دیجیتالی به متصدی انرژی ارسال کند. کنتورهای هوشمند به همراه صفحه نمایش های خانگی هستند به این ترتیب بهتر می توان مصرف انرژی را درک کرد.

کنتور هوشمند

کنتور هوشمند یک کنتور الکتریکی است که مصرف برق را در فواصل زمانی یک ساعته و یا کمتر ثبت کرده و اطلاعات ثبت شده را حداقل یک بار در روز به سیستم مرکزی برای نظارت و صدور صورت حساب ارسال میکند.

کنتور هوشمند پیشرفته  قادر به ارتباط دو جانبه میان کنتور نصب شده در اماکن و سیستم مرکزی است.

بر خلاف کنتور مغناطیسی، کنتور هوشمند میتواند داده ها جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرده و از آن ها یک گزارش تهیه کند که این گزارش گیری در جایی غیر از محل کنتور ها انجام میگیرد که اصطلاحا فراهم کردن گزارش از راه دور نامیده میشود.

مزایای کنتورهای هوشمند چیست 

  • صورت حساب های دقیق ترکنتورهای هوشمند به معنی پایان صورت حساب های تخمینی و نیز پایان ارائه قرائت کنتور می باشد.
  • درک بهتر میزان مصرفبا صفحه نمایش کنتور هوشمند ، به طوری که می توان تاثیر مستقیم عادات و شیوه زندگی را بر روی صورت حساب مشاهده کرد . این به ویژه برای مشتریان پیش پرداختی مفید است که می توانند چگونگی تاثیر مصرفشان بر اعتبارشان را بهتر پیگیری کنند. بنابراین با درک آسان تر مصرف انرژی می توان تصمیمات دقیق تری برای صرفه جویی در انرژی و پول گرفت.
  • به ارمغان آوردن سیستم انرژی بریتانیایی در قرن 21آینده هوشمند است و کنتورهای هوشمند بخشی از تلاش برای ایجاد یک شبکه هوشمند است که بخشی از انرژی کم کربن ، کارا و با قابلیت اطمینان را ارائه می دهد.