کنتور گاز

کنتور گاز چیست؟
کنتور گاز یک ابزار مخصوص برای اندازه گیری جریان است که جهت اندازه گیری حجم سوخت گازی مانند گاز طبیعی و یا گاز مایع داخل نفت به کار برده می شود. کنتور های گازی در ساختمان های مسکونی، صنعتی و بازرگانی به کار برده می شود. اندازه گیری گاز ها حجم گاز ها به مراتب سخت تر از اندازه گیری حجم مایعات می باشد، به دلیل اینکه اندازه گیری حجم آنها به شدت وابسته به دما و فشار آن ها می باشد. کنتور گاز حجم مشخصی از گاز را بدون در نظر گرفتن مقدار فشار و یا کسفیت گاز عبوری از کنتور، اندازه می گیرد. اما جهت اندازه گیری دقیق مقدار گاز عبوری از کنتور باید مقادیر دما، فشار، و گرمای گاز از قبل اندازه گیری شده باشد.
طراحی های متفاوتی برای کنتور گاز در مصارف معمول انجام شده است که با توجه به دبی حجمی جریان گازی که قرار است اندازه گیری شود، مقدار جریان مورد انتظار، نوع گازی که قرار است اندازه گیری شود و فاکتورهای دیگر مدل کنتور انتخاب می گردد.
کنتورهای گاز موجود در ساختمان هایی که در آب و هوای سرد هستند در اوایل دهه 1970 معمولا در داخل خانه و یا گاراج خانه قرار می گرفتند. از آن موقع به بعد بیشتر کنتور ها در بیرون از خانه قرار می گیرند به استثنای خانه های قدیمی که در داخل خانه قرار گرفته است.

کنتور گاز دیافراگمی :
کنتورهای دیافراگمی رایج ترین نوع کنتور برای اندازه گیری مصارف گاز خانگی و تجاری محسوب می‌شوند. این نوع کنتورها دارای دو محفظه دهلیز هستند که هر یک از آنها توسط پرده‌ای انعطاف پذیر به نام دیافراگم، به دو بخش تقسیم گردیده و حدفاصلی است میان دو محفظه دهلیز که با نیروی فشار از سمتی به سمت دیگر حرکت می کند.
با ورود جریان گاز به داخل کنتور، محفظه ها به طور متناوب از گاز پر و خالی شده و با باز و بسته شدن دهلیزها و وارد عمل شدن دیافراگم‌ها ، این حرکت رفت و برگشتی بوسیله سیستم اهرم بندی تعبیه شده در هسته داخلی کنتور، به حرکت چرخشی بر روی یک محور تبدیل می شود و این حرکت محوری به یک شمارشگر (نمراتور) مکانیکی و یا الکترونیکی ارسال می گردد.
این کنتورها، متناسب با حجم مصرفی مورد نیاز، در ظرفیت‌های مختلف تولید می گردند که مرسوم ترین و پرکاربردترین کنتورهای مورد استفاده جهت مشترکین گاز شهری را مدل های G2.5 (با ظرفیت ۴ مترمکعب بر ساعت) ، G4 (با ظرفیت ۶ مترمکعب بر ساعت) و G6 (با ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر ساعت) تشکیل می دهند.
ویژگی‌ها :
· جنس بدنه : آلومینیوم ریخته گری شده به روش دایکست
· عمر طولانی و استحکام بسیار بالا
· مقاوم در برابر رطوبت و قابلیت استفاده در محیط های مرطوب
· هسته (موتور داخلی) طرح NP ایتالیا
· دیافراگم ها از جنس NBR مسلح ، با مفاومت بسیار بالا در برابر حرارت و سایش ، دارای انعطاف پذیری عالی در رنج دمایی متفاوت و مقاوم در برابر سیالات هیدروکربنی موجود در گاز
· دقت اندازه گیری بالا
· قاب شمارشگر (نمراتور) کاملاً یکپارچه با بدنه کنتور
· قابل سفارش با شمارشگر (نمراتور) ضد دستکاری
· افت فشار اندک
· رنگ آمیزی شده با فرآیند رنگ الکترواستاتیک توسط دستگاه های اتوماتیک
· غیر قابل کارکرد معکوس
· غیر قابل دستکاری و اختلال در عملکرد
· قابلیت تبدیل به کنتور قرائت از راه دور (AMR) و کارتی (Prepayment)
· مطابقت با استاندارد IGS-M-IN-101 شرکت ملی گاز ایران