شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی که به آن دیافراگم ولو نیز گفته می شود و به دو نوع با برآمدگی داخلی و بدون برآمدگی داخلی دسته بندی می شود. يك شير ديافراگمی، شيری است با حركت خطی كه در موارد باز كردن مسير، تنظيم ميزان جريان و همچنين بستن مسير سيال مورد استفاده قرار می گيرد.

در این نوع از شیرها با اعمال نیرو به دیافراگم منعطف، دیافراگم مسیر جریان را می‌بندد. نشتی در این شیرها تقریباً صفر است. به همین دلیل از این نوع شیرها برای مواد سمی مناسب است. شیرهای دیافراگمی در صنایع غذایی و داروسازی به وفور استفاده می‌شود.

شیر دیافراگمی یک نوع ولو با حرکت خطی می باشد که به منظور قطع و وصل جریان و همچنین تنظیم آن قابل استفاده است. دلیل انتخاب این نام برای این مدل از شیرها صنعتی وجود یک دیسک انعطاف پذیر در وسط شیر می باشد. در واقع این دیسک به صورت یک دیافراگم بوده که می تواند جنس­های مختلفی داشته باشد.

 

 

عملکرد ولو دیافراگمی

دیافراگم به یک کمپرسور متصل می شود. برای شروع یا افزایش جریان ، کمپرسور توسط ساقه ولو به سمت بالا حرکت داده می شود. برای توقف یا کند کردن جریان ، کمپرسور پایین می آید و دیافراگم به انتهای ولو فشرده می شود. ولوهای دیافراگمی برای کنترل جریان مایعات حاوی جامدات معلق عالی بوده و برای نصب در هر موقعیتی از خود انعطاف پذیری نشان می دهند. ولوهای دیافراگمی نوع Weir در فرآیند throttlingکه فرآیند مسئول تنظیم سرعت در پردازش برنامه در حال اجرا می باشد ، به دلیل طراحی منطقه shutoff در امتداد نشیمنگاه بهتر از دیگر انواع ولوهای دیافراگمی هستند. در واقع دیافراگم به عنوان واشر یا گسکت ولو عمل می کند تا آب بندی در برابر نشت بین بدنه و کلاهک ایجاد کند.

 

 

متریال ساخت :

دیافراگم ها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. انتخاب متریال بر اساس ماهیت مواد مورد استفاده ، دما ، فشار و فرکانس عملکرد است. متریال های دیافراگم الاستومری در دماهای بالا ، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند. با این حال خواص مکانیکی متریال های الاستومری در یک دمای بالاتر (بالاتر از 150 درجه فارنهایت) ضعیف خواهد شد. همچنین فشار بالا می تواند باعث تخریب دیافراگم شود. عامل دیگری که می تواند عملکرد دیافراگم را تحت تاثیر قرار دهد ، غلظت محیطی است که آن را کنترل می کند. این متریال ها ممکن است مقاومت به خوردگی رضایت بخشی را به عوامل خوردگی معینی حداکثر تا یک غلظت و/ یا دمای مشخص ، نشان دهند. 

 

 

انواع شیر دیافراگمی از لحاظ شکل ظاهری

شيرهای ديافراگمی بر اساس شكل بدنه به دو گروه زير تقسيم بندی می شوند:

شير ديافراگمی با برآمدگی داخل بدنه (Weir Type)

در اين نوع يك قسمت برآمدگی در داخل بدنه بصورت ريخته گری تعبيه می گردد و در هنگام بسته شدن شير، ديافراگم بر روی اين برآمدگی می نشيند و عبور جريان را محدود می كند.

شير دیافراگمی بدون برآمدگی داخل بدنه (Straight-Through Type)

در اين نوع شيرها، ديافراگم بصورت يك شكل گوه ای در می آيد.