شیر سماوری

شیر سماوری :

نوعی شیر صنعتی است که عضو مسدودکننده جریان به صورت مخروط یا استوانه باشد ساختمان آن ساده، دارای یک بدنه، یک مجرابند که در آن سوراخی برای عبور سیال تعبیه شده و یک درپوش آب‌بندی است.

طراحی بدنه شیر سماوری به گونه ای می باشد که افت فشار بسیار کمی را دارد و با چرخاندن عملگر، استم شیر سماوری پلاگ آن را می چرخاند و با چرخش 90 درجه پلاگ سیال عبور می کند و در هنگامی که پلاگ ولو در حالت باز باشد به علت این که سیال بدون زاویه در هنگام ورود به شیر سماوری از پلاگ عبور می کنند و این مزیت کمترین افت فشار را دارد.

شیر سماوری یا پلاگ ولو در مواقعی که عملکرد سریع مورد نیاز باشد ، به جای شیرهای دروازه‌ای استفاده شده و هم‌چنین در سرویس‌های دما فشار بالا به کار می‌روند.

 

این شیرها را می توان برای مایعات یا گازهای زیر مورد استفاده قرار داد:

مایعات خنثی مانند روغن یا آب

مایعات (خورندۀ) اسیدی یا قلیایی

دوغاب

گازهای خنثی مانند بخار یا هوا

گازهای خورنده شامل کلر و بخارات اسیدی

 

ساختار کلی و عملکرد

بدنه این شیرها همیشه به شکلی طراحی می شود که بتوان از مجرابند مخروطی یا استوانه ای استفاده کرد. مجرابند این شیرها دارای یک سوراخ برای عبور جریان می باشد . با چرخاندن 90 درجه ای دسته قسمت سوراخ شده مجرابند با ورودی و خروجی شیر در یک راستا قرار می گیرند و باعث باز شدن مسیر می گردد. ظرفیت شیرهای سماوری بستگی به قطر دهانه مجرابند دارد هرچه این قطر به قطر ورودی و خروجی شیر نزدیک باشد بازده این شیر پایین می آید. در سرویس های گازی بازده این شیر نسبت به شیر توپی به دلیل پایین بودن دقت تنظیم دبی برای تنظیم جریان سیال کمتر است.

انواع شیر سماوری از لحاظ روغن کاری

شیرهای سماوری که نیاز به روغن کاری دارند.

از این نوع شیر در مواردی که به تعداد باز و بسته کردن زیاد در خط مورد نیاز است استفاده می شود. همچنین زمانی که رسوبات و مواد جامد در خط وجود دارد از این شیر استفاده می شود. دلیل این امر این است که می توان به راحتی نشیمن این شیر را با تزریق مواد روغنی به شیر تعویض کرد. سهولت در باز و بسته شدن، جلوگیری از اصطکاک میان قطعات، تعویض نشیمن شیر بدون آسیب رساندن به آن، جلوگیری از اکسیداسیون داخل شیر از مزایای استفاده از شیر های سماوری که نیاز به روغن کاری دارند، می توان نام برد. بیشترین استفاده این شیر در صنعت گاز می باشد.

شیرهای سماوری که نیاز به روغن کاری ندارند.

در این نوع شیر برای آب بندی مجرابند و بدنه از دو رینگ ثابت داخل بدنه که مجرابند بین آنها می چرخد استفاده می شود. یا سطح بین بدنه و مجرابند را با مواد پلیمری می پوشانند که تماس فلز با فلز به وجود نیاید.