شیر صافی

شیرآلات صافی جهت حذف کردن اضافات و ضایعات موجود در سیال و به طور کلی برای فیلتراسیون سیال موجود در لوله کاربرد دارد.سیال موجود در لوله با توجه به جهتی که روی بدنه صافی نشان داده شده است از توری صافی میگذرد و به عبارتی سیال فیتر شده و عاری از هرگونه مواد اضافه خواهد شد.شیرآلات صافی درخطوط لوله جهت غربال کردن سیالاتی مانند آب، گاز، بخار، روغن، هوای فشرده و فاضلاب و همچنین سیالات خورنده به عنوان صافی قرار میگیرند. شیرآلات صافی چدنی یکی از پرمصرف ترین شیرآلات در سیستم های آبرسانی و بخار هستند و انواع متفاوتی دارند که با توجه به سیال و دمای کاری انتخاب میشوند.

کاربرد شیر صافی

شیر صافی یکی از پرکاربردترین شیرها در صنعت به خصوص در صنایع خاص مانند آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی می باشد. یکی از ویژگی های متمایز این شیر آن است که با هر نوع سیالی از جمله گاز، آب، روغن، بخار و حتی فاضلاب سازگاری دارد. این شیر برای سیالاتی با خورندگی بالا مانند آب دریا همواره یکی از پیشنهادات محبوب کارشناسان بوده است .استفاده از این نوع شیر عمر دریچه ها را طولانی تر می کند و از پمپ های گران قیمت، کنتور و سایر تجهیزات محافظت می کند. اما نکته ای که در مورد این شیر کمتر اشاره می شود این است که این شیر فقط برای حذف ضایعات نیست !! در بعضی از موارد برای استخراج موارد با ارزش از دریا که به راحتی نمی توان آن ها را یافت از این شیر استفاده می شود.

 

انواع شیر صافی

به طور کلی شیر صافی از لحاظ جنس متریال بدنه به پنج دسته شیر صافی برنجی، چدنی، کربن استیل، استنلس استیل و UPVC تقسیم می شوند

 

شیرصافی برنجی

شیر صافی برنجی یکی از پر فروش ترین و پر کاربرد ترین متریال ها می باشد که در موارد مختلفی مانند فیلترینگ، سیستم های گرمایشی، بهداشتی و پنوماتیک، انتقال بخار، آبیاری، خطوط انتقال گاز و نفت و انتقال مایعات غیر خورنده مثل بنزین استفاده می گردد.

شیر صافی چدنی

جنس چدن یکی دیگر از متریال های مورد استفاده برای تولید شیر که ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. چدن (متشکل از آهن،کربن و داکتیل ) نسبت به برنج حالت سخت تر و شکننده تری دارد.

شیر صافی کربن استیل  و استنلس استیل 

کربن استیل و استنلس استیل متریال های دیگری هستند که از آلیاژ آهن و مقدار قابل توجه ای کربن ساخته شده اند و دارای خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی می باشند. تفاوت کربن استیل و استنلس استیل در میزان کروم آنهاست که شکلی ظاهری متفاوتی نیز به هر دو جنس داده است. استنلس استیل دارای ظاهر شفاف است اما کربن استیل سطح مات دارد . اما نکته ای که این دو جنس را از هم متفاوت میکنداین است که استنلس استیل دو نوع متفاوت  304 و 316 دارد که هر یک کاربرد جداگانه دارند. نوع 304 برای سیالات خورنده و نوع 316 برای سیالات با خورندگی بالا به خصوص آب دریا می باشد.