شیر یک طرفه

شیر یک طرفه که به آن چک ولو یا شیر خودکار نیز گفته می شود . این شیرها از لحاظ عملکردی در دو نوع کلی شیر یک طرفه دریچه ای و شیر یک طرفه سوپاپی تولید می گردند ، که گاها در بازار با نام های شیر یک طرفه دوتایی، پستونی و دوتایی نیز شناخته می شوند.

 

موارد استفاده ی شیرهای یک طرفه

این شیرها در تجهیزات مختلف صنعتی مانند پمپ ها ، جک های هیدرولیک ، تجهیزات نیروگاهی و صنایع شیمی کاربرد دارد.
شیرهای یکطرفه فنری بیشتر در شبکه های آب رسانی شهری، تأسیسات حرارتی ساختمان، هواي فشرده، پمپها، مصارف صنعتی و شبکه هایی که حركت سیال از یک طرف و از خلاف جهت دیگر غیر مجاز باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.
همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید سیال فقط از یک طرف آن می‌تواند وارد شود و زمانی که در یک مسیر قرار دارد جریان سیال از طریق مخالف آن غیرممکن است.
شیرهای یک طرفه دارای جهت حرکت سیال می باشند. تنها شیری که نیاز به اپراتور ندارد شیر یک طرفه می باشد. یک از مزایای شیر یک طرفه این است که اکر فشار سیال در ورودی شیر به حد لازم نرسد شیر عمل نخواهد کرد.

 

در اکثر شیرها محل ورود سیال به شیر مطرح نیست و می‌تواند از دو طرف آن باشد؛ ولی در شیر یک طرفه فقط سیال از یک طرف شیر می‌تواند وارد شود که به همین علت اگر در محلی قرار دارد و می‌خواهیم جریان را درمسیرمخالف عادی خود عبور دهیم بایستی این شیر را برعکس نماییم یا این که داخل آن را درآوریم که در این صورت حالت شیر یک طرفه را از دست خواهد داد.

 

 

انواع شیر یکطرفه

امروزه انواع بسیاری از شیرهای یک طرفه در حال استفاده می باشند
برخی از انواع پر کاربرد تر آن عبارتند از :
توپی ، دو صفحه ای یا دو درب ، ساکت ، بالابر اما همانند تمامی شیرها میتوان از شیرهای یکطرفه برای مصارف ویژه نیز استفاده کرد.
این موضوع بسیار حائز اهمیت است که یک شیر برای تمام کاربرد ها مناسب نیست و هر شیری مزایای خاص خود را دارد و برای انتخاب بهترین شیر که متناسب با کار و موقعیت فرد باشد بهترین راه مراجعه و کمک گرفتن از کارشناسان خبره و آگاه است

 

 

از محاسن و مزایای این محصول میتوان به

  • مقاومت در برابر خوردگی و فرسودگی
  • مقاومت در برابر رسوب پذیری
  • آب بندی به طور کامل تحت هر شرایط محیطی و کاری (عمودی، افقی و تحت زاویه)
  • باز شدن سوپاپ با حداقل فشار سیال
  • بی صدا بودن هنگام باز و بسته شدن دریچه