پیچ جوشی

پیچ جوشی

پیچ جوشی دسته ای از پیچ های صنعتی می باشد که در متریال های مختلف آهنی، مسی، آلومینیومی و استیل تولید و با دنده های نوع ریز عرضه می شود. پیچ جوشی توسط تفنگ های خاصی بسته شده و بعنوان قطعه ای بیرونی داخل قطعه کار شده و در مرحله اتصال گرم شده و با قطعه کار جوش می خورد و بدین ترتیب سبب اتصال سطوح فلزی می شود.

 

پیچ جوشی و یا STUD WELD ها برای قطعاتی مورد استفاده قرار میگیرد که یک سر آنها مهره بسته شود و گل پیچ همانند یک جوش غیر قابل استفاده و باز شدن است بدین حالت که تنها از سمت رزوه پیچ میتوان آن ها را باز و یا بسته کرد.

 

تنها تفاوت این پیچ ها با پیچ های متریک (مهره خور) و یا اینچی در گل و درایور(آچارخور) آنهاست که این پیچ را کمی متفاوت میکند. پیچ جوشی همانطور که از نام آن مشخص است بسیار ساده توسط دستگاه های مخصوص به قطعات جوش میخورد و طبیعتا این کار بدون سوراخ کاری انجام میپذیرد.

 

پیچ های جوشی در صنایع مختلفی از جمله مخابرات و صنایع الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. بدین صورت که یک سر آنها در قطعه فولادی یا برنجی جوش میخورد و با مهره میتوان آن را با دیگر قطعات اتصال داد.

 

مزایا و معایب پیچ جوشی

پیچ های جوشی پس از اتصال بخشی از قطعه کار می شوند. این حقیقت در مورد پیچ جوشی در برخی موارد از مزایا و در برخی دیگر از موارد از معایب آنها محسوب می شود. از مزایای اصلی پیچ جوشی عدم باز شدن آنها بر اثر لرزش سیستم مکانیکی می باشد که در مورد اغلب اتصالات پیچ و مهره ای اتفاق می افتد چرا که بدون نیاز به داشتن تنش اتصال پیچ جوشی بخشی از قطعه کار محسوب می شود. مقاومت و استحکام بسیار بالای اتصال و عدم جدایی پذیری از دیگر ویژگی های مثبت اتصال پیچ جوشی می باشد. در کنار مزایای قید شده پیچ جوشی دارای معایبی نیز می باشد که عدم تعویض پذیری در طی زمان از مهمترین آنها می باشد. یکی از معایب و دشواری های دیگر پیچ جوشی این است که بر خلاف دیگر انواع پیچ و مهره که بدون توجه به جنس قطعه کار برای انواع سطوح شامل گچ و پلاستیک و … بکار می رند سطوح قابل اتصال با پیچ جوشی نه تنها می بایست فلزی بلکه می بایست از جنسی برابر با پیچ جوشی انتخاب شود.

 

فاکتور های انتخاب پیچ جوشی

بر خلاف دیگر انواع پیچ که با مهره اتصال می یابد و با باز شدن مهره اتصال از هم باز می شود پیچ جوشی بعنوان بخشی از اتصال بدنه و از طریق جوش به بدنه متصل می شود. از این رو انتخاب جنس و متریال بکار رفته در پیچ جوشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در فرایند جوش کاری فلزات می بایست فلز پایه دو جسم متصل شوند یکسالن و با فلز پایه الکترود در جوشکاری قوص الکتریک همخوانی داشته باشند. البته روشهای جوشکاری دیگری نیز برای پیچ جوشی وجود دارد اما چیزی که بیش از باقی فاکتور ها می بایست مورد توجه قرار گیرد متریال یکسان پیچ جوشی با سطحی است که به آن متصل می شود.