فلنج رزوه ای

فلنج Flange

ابزارهای هستند که به منظور متصل کردن لوله ها، بستن لوله در تغییر مسیر به هم یا تغییر دادن قطر لوله ها بکار می روند. از این رو به فلنج ها اتصال دهنده شیر آلات به لوله ها نیز می گویند که به راحتی باز و بسته می شود.

فلنج یک روش اتصال لوله ها، دریچه ها، پمپ ها و سایر تجهیزات است تا یک سیستم لوله کشی ایجاد شود. همچنین دسترسی آسان به تمیز کردن، بازرسی یا اصلاح را فراهم می کند. فلنج معمولا جوش داده شده یا با پیچ دادن بسته می شوند. مفاصل فلنج بوسیله اتصال دو فلنج با یک واشر بین آنها برای ایجاد مهر و موم ساخته شده است. انواع فلنج بیشتر در صنعت پترو و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلنچ شبیه به SLIP ON می باشد با این تفاوت که به جای جوش از رزوه استفاده می شود. این عامل یکی ازمزیت های این فلنج می باشد. در اتصال این نوع فلنج باید از نوار تفلن مخصوص برای آب بندی رزوه ها استفاده کرد، از این فلنچ در خطوط فشار پایین و غیر سمی و غیر اشتعالزا استفاده می شود. در صنایع از این نوع فلنچ در سرویس های آب آشامیدنی و مصارف شستشو استفاده می گردد. این فلنچ بر اساس استاندارد ASME B16.5 تولید می گردد.
 مزیت استفاده از فلنج دنده ای (رزوه ای)

مزیت این نوع فلنج این است که نیاز به جوشکاری ندارد و عموماً برای لوله هایی تا قطر ۱/۲-۱ اینچ ساخته می شود. (این نوع فلنج ها بصورت تبدیل نیز موجود است بطوریکه محل اتصال آن به لوله کمتر از اندازه اسمی فلنج است).

جنس فلنج دنده ای (رزوه ای)

آب بندی بین دوفلنج توسط گسکت که در بین آنها قرار داده می شود انجام می گیرد. جنس فلنج ها از فولاد و آلیاژهای آن و یا از چدن و سایر مواد ساخته می شود. روی فلنج، مطابق استاندارد، مشخصات فلنج بایستی حک گردد.این مشخصات شامل: نام تجاری تولید کننده ، سایز اسمی لوله ، مقدار فشار قابل تحمل ، شکل سطح فلنج، سوراخ ها، مواد تشکیل دهنده و کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بروی آن ، قطر اسمی فلنج برابر قطر لوله ای است که فلنج به آن وصل می شود. فلنج ها بسته به نوع جنس متناسب با فشاری که تحمل می کنند به کلاس های مختلف مانند: ANSI B16.34 ، مطابق استاندارد ISO، بر اساس استاندارد API (6A-6B-6BX) تقسیم می شوند.