فلنج گردن دار جوشی

 فلنج Flange

ابزارهای هستند که به منظور متصل کردن لوله ها، بستن لوله در تغییر مسیر به هم یا تغییر دادن قطر لوله ها بکار می روند. از این رو به فلنج ها اتصال دهنده شیر آلات به لوله ها نیز می گویند که به راحتی باز و بسته می شود.

فلنج یک روش اتصال لوله ها، دریچه ها، پمپ ها و سایر تجهیزات است تا یک سیستم لوله کشی ایجاد شود. همچنین دسترسی آسان به تمیز کردن، بازرسی یا اصلاح را فراهم می کند. فلنج معمولا جوش داده شده یا با پیچ دادن بسته می شوند. مفاصل فلنج بوسیله اتصال دو فلنج با یک واشر بین آنها برای ایجاد مهر و موم ساخته شده است. انواع فلنج بیشتر در صنعت پترو و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

فلنج گردن دار جوشی (Welding Neck)

فلنج گردن دار جوشی که به آن Welding Neck نیز گفته می شود، دارای شکل مخروطی می باشد.

مشخصات فنی فلنچ گردن دار جوشی

گردن فلنج به شکل مخروطی شکل می باشد و قطر انتهای آن به اندازه قطر لوله می باشد. این نوع فلنچ به علت نوع اتصال که به صوت لب به لب (BW) بوده پرکاربردترین نوع فلنج می باشد. همچنین تحمل فشار، دما و تنش های بالا این امکان را فراهم می سازد که از این فلنچ در خطوط مختلف اعم از فشار بالا یا پایین استفاده شود. این فلنچ در دو نوع RF ،FF تولید می گردد. این نوع فلنچ بر اساس استاندارد ASME B16.5 تولید می گردد. از گردن این فلنچ برای انتقال تنش به خط لوله استفاده می شود. به همین دلیل قیمت فلنج جوشی گلو دار از باقی فلنچ ها بیشتر می باشد.

کاربرد فلنج گردن دار جوشی

اتصال پمپ به لوله

اتصال الکترو موتور به گیربکس

اتصال لوله به شیرآلات

اتصال لوله رزوه ای به شیرآلات

فلنج NACE برای آب دریا و مواردی که  PH بالا می باشد کاربرد دارد.

از فلنج استیل برای صنایع غذایی استفاده می شود.

از فلنج فولادی در خطوط انتقال نفت و پتروشیمی استفاده می شود.