واشر لاستیکی

واشر لاستیکی

واشر لاستیکی

واشر لاستیکی washer حلقه یا لایه‌ای معمولاً از جنس لاستیک  و فلز است که به عایق کردن نقاط پیوند لوله‌ها و سطوح کمک می‌کند. واشر از خانواده درزبندها و درزگیرها به شمار می‌آید.واشرها یا گسکتهای لاستیکی در لوله کشی ها مخازن و پروژه های مربوط به آب کاربرد دارند. نوع مسطح این گسکتها از ورق لاستیکی بریده می شود.مدل تقویت شده با رینگ فلزی برای فشارهای بالا مناسب می‌باشد. در نوع تقویت شده می توان با جایگزین نمودن بخش لاستیکی از رینگ فلزی به دفعات استفاده نمود.

واشرلاستیکی یک جزء الاستومری است که تقاطع بین دو سطح را در بر می گیرد. واشرها معمولاً از انواع مختلفی.از جمله لاستیک، چوب پنبه یا کاغذ، فلز، مس و فوم ساخته می شوند.

این عنصر انعطاف پذیر به دلیل عملکردی که دارد. می تواند برای دامنه وسیعی از اهداف مورد استفاده قرار گیرد. مواردی شامل ضد لرزش، بسته بندی، بهداشت، سر و صدا و کاهش صدا.

مهمترین و رایج ترین استفاده آن ، آب بندی است.

واشرلاستیکی

تقریباً در تمام صنایع از جمله فرآوری مواد غذایی. پتروشیمی، دارویی، آب و گاز استفاده می شود. مواد واشر به دلیل ویژگی ها و قابلیت مقاومت در برابر محیط هایی همچون معدن و در اعماق دریا.

الاستومر پلیمری است که قابلیت ارتجاعی زیادی دارد. نام الاستومر از دو قسمت «الاستو» (برگرفته از «الاستیک» و به معنای ارتجاعی) و «مر» (برگرفته از «پلیمر») تشکیل شده‌است و اغلب به عنوان جایگزین لاستیک استفاده می شوند . هر یک از مونومرهایی پیوند یافته به پلیمر معمولا از کربن، هیدروژن، اکسیژن و / یا سیلیکون تشکیل می شوند . الاستومرها به دو دسته ترموست الاستومرها که در نتیجه حرارت سخت شده و دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردند و ترموپلاستیک الاستومرها که با حرارت حالت ارتجاعی پیدا می‌کنند تقسیم می‌شوند.

انواع واشر لاستیکی

یکی از انواع واشرلاستیکی واشرهای آب بندی می باشند که در سرد خانه ها، چیلرها و موتورخانه ها ، پمپها،به صورت ساده و مسلح (منجیت دار) منهول، بیضی و آزبتی تولید می گردد.
یکی دیگر از انواع واشرهای لاستیکی واشرهای سه تیکه با آپارات در قطرهای بالا می باشند که با مواد مختلف از جمله:
کائوچویی طبیعی(NR)
کائوچویی مصنوعی SBR))
ضد روغن (NBR)
ضد اسید ((EPDM
ضد مواد (neopram)
ضد حرارت (SILICON)
ضد گاز و مواد خورنده (VITON)

موارد مصرف و کاربردهای گسکت

واشر یک عنصر اساسی در بسیاری از فرآیندهای تولید است. زیرا در مشخصات متعدد قابل دستیابی هستند.

یک واشرلاستیکی بر اساس ویژگی های مواد مانند مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، دما (یا نوسانات دما). فشارها ، اسیدها ، گازها و بعضاً نیروهای الکترومغناطیسی یا الکتریکی انتخاب می شود.