گسکت شیاردار

گسکت شیاردار

گسکت شیاردار

گسکتهای شیاردار از یک رینگ فلزی شیار خورده به همراه لایه های نشت بند در دو طرف آن تشکیل شده است. درجاییکه فشار کمی برای بستن پیچهای فلنج اعمال میگردد گسکتهای شیاردار عملکرد خوبی دارند. این مدل از گسکتها برای فشار و دمای بالا و شرایط سرویس متغیر مناسب میباشد. بعلاوه لایه غیر فلزی از آسیب دیدن فلنج حتی در فشار های بالا جلوگیری مینماید.

گسکت شیار دار (Grooved Gasket) در تمام صنایع کاربرد دارد علی الخصوص نیروگاههای حرارتی و صنایع انرژی اتمی. در صنعت انرژی اتمی (هسته ای) این نوع گسکتها بعنوان واشرهای مبدلهای حرارتی Bonnet Gaskets روی شیر آلات و یا گسکتهای Manhole (مدخل ورودی) بویلرهای بخار تحت فشار استفاده می شوند.
این نوع گسکتها در صنایع شیمیایی و پتروشیمی در محل های پرفشار و دما بالا که با پیچ و مهره های فشار بالا بهم متصل می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع گسکت یک نشت بند مطمئن و عالی در شرایط سخت کاری است و انعطاف پذیری عالی و نشت بند کاملی در تغییرات فشار و دما می باشد

این گسکت ها به تنهایی استفاده می شوند و کارایی مناسبی را نیز دارند ولی اثری که می تواند روی فلنج بگذارد مهم خواهد بوددر اکثر موارد به هنگام استفاده از یک گسکت برای فشار ۱۵۰ تا ۲۵۰۰ مناسب هستند و با توجه به استاندارد این نوع گسکت ها لایه نرم گرافیت روی گسکت دارای سطح آب بندی بهتری است.

این نوع گسکت ها یک جایگزین ایده آل برای زمانی است که در استفاده از گسکت ها دچار مشکل می شویم

گسکتهای Grooved تشکیل شده از یک لایه میانی فلزی که معمولا در دوطرف آنها پوششهایی از پی تی اف ای، گرافیت، آلومینیوم و یا نقره استفاده می شود و ضخامت معمول آنها   ۳mm + 2 x 0.5mm = 4mm می باشد.

 

ویژگی:

استفاده آسان

مناسب برای شرایط مختلف عملیاتی

لایه سطحی نرم که مانع از آسیب دیدن سطح فلنج می شود.

آب بندی به شرایط نیروی پیچشی غیر همسان حساس نیست.

قابل استفاده مجدد با استفاده از لایه آب بندی جدید

 

کاربرد:

مبد لهای حرارتی و کشتی ها

دماهای بالا و پایین

فشارهایی تا 250 بار

گشتاور پایین در پیچ ها

فلنج هایی با پهنای کم

 

 

ساختار:

گسکت فلزی موجدار یا شیار دار در انواع مختلفی تولید شده و کاربردهای فراوانی دارند. این نوع در شکل های گرد، بیضی و چند ضلعی تولید می گردد . گسکت ها شامل هسته ای فلزی با شیارهای هم مرکز در هر دو رو هستند که می توان آنها را با گرافیت، سرامیک و یا لایه های تفلون به ضخامت های 0.5 تا 2 میلیمتر پوشش داد. برای مثال 0.5 ، 1، 2 و یا 3 میلیمتر و فاصله شیارها 3، 4، 5 و یا 6 میلیمتر که به پهنای سطح آب بندی و سایز گسکت بستگی دارد. عمق شیارها تقریبا 1 تا 1.5 میلیمتر است که این نیز به سایز گسکت بستگی دارد. گسکت های شیار دار بدون لایه پوششی: از این گسکت ها در مکان هایی استفاده می شود که به قابلیت ارتجاعی (الاستیسیته) متریال آب بندی نیاز نباشد. این گسکت ها در شکل های گوناگون تولید شده و هیچ محدودیتی در سایز بندی ندارند.